Dla Wydawcy

Dla Reklamodawcy

Słowniczek pojęć

DLA REKLAMODAWCY 

Pytanie: Dlaczego warto reklamować się w Internecie?

Ponad 60% Polaków korzysta z internetu. W dobie społeczeństwa informacyjnego liczba internautów systematycznie wzrasta. Trend ten uwidacznia się również w torcie wydatków na reklamę - ponad 18% budżetu przeznaczane jest na reklamę w internecie. Wydatki na internet jako jedyne odznaczają się dużą dynamiką wzrostu.

WARTO PONIEWAŻ:

- Reklama w internecie jest relatywnie tańsza od reklamy w prasie oraz telewizji

- Posiada możliwości dokładnego targetowania przekazu (według regionów, zainteresowań, zachowań w internecie)

- Umożliwia retargetowanie przekazu reklamowego

- Bogactwo form rich media sprawi, że przekaz zostanie zapamiętany oraz pozytywnie odebrany

- Duże formaty sprawią, że reklama zostanie zauważona

- Oferuje kampanie niestandardowe: patronuj sekcji strony lub całemu portalowi, organizuj konkursy, cykl szkoleń pod własną marką, współpracuj z najpopularniejszymi blogerami w Polsce - buduj zaangażowanie wśród społeczności, zwiększ interaktywność swojego przekazu! Tego nie zaoferuje telewizja czy prasa.

Dlaczego warto korzystać z usług sieci reklamowej?

Sieć reklamowa zrzesza wielu wydawców, przez co zapewnia większy zasięg oraz precyzyjne dotarcie do osób zainteresowanych konkretnymi produktami czy usługami m. in. również dzięki wykorzystaniu technologii targetowania.

Jakie są koszty?

Kampanie wyceniane są indywidualnie i przede wszystkim koszt związany będzie z założeniami stawianymi przez klienta. Każde zapytanie rozpatrywane jest indywidualnie - zawsze mamy na uwadze optymalizację kampanii oraz dbałość o redukcję kosztów przy zagwarantowaniu wysokiej jakości rozwiązań.

Jak się wycenia kampanie internetową?

Najczęściej spotykaną metodą rozliczeń jest CPM (koszt za 1000 odsłon reklamy). W tym przypadku każdy serwis indywidualnie ustala swoją cenę. Zależy to od jego liczy użytkowników, generowanych odsłon, kontentu oraz ogólnie pojętego prestiżu. Zdarza się również, że kampanie rozliczane są za konkretną akcję (CPA) czy kliknięcie w baner (CPC). Reklamę można również wykupić na konkretny okres czyli w modelu flat fee (FF) - wówczas płaci się za emisję określonego formatu reklamowego w danym terminie np. doublebillboard emituje się przez tydzień na konkretnej stronie. W tym czasie na tym formacie nie pojawi się już żaden inny klient.

Co to jest capping?

To ograniczenie ilości kontaktów jednego użytkownika z daną reklamą; na przykład capping=3 oznacza, że dany użytkownik zobaczy reklamę maksymalnie 3 razy

Jakie raporty z kampanii mogę otrzymać?

Podstawowe statystyki udostępniane naszym Klientom przedstawiają zasięg, liczbę odsłon

oraz kliknięć w rozbiciu na dni tygodnia oraz kreacje reklamowe.

Kto przygotowuje kreacje?

Wykonanie kreacji leży po stronie Zlecającego kampanię. Istnieje możliwość odpłatanego przygotowania kreacji na życzenie klienta.

Co oznacza wskaźnik CTR?

CTR to podstawowy wskaźnik skuteczności reklamy internetowej. CTR (click through rate) oznacza stosunek liczby kliknięć do liczby wyemitowanych odsłon. Mówi on o poziomie atrakcyjności zarówno kreacji jak i produktu, przy czym każdy format cechuje się innym stopniem „klikalności”. Obecnie ten wskaźnik jest jednym z wielu, które uwzględnia się w analizie kampanii reklamowej i nie jest najważniejszy.

Pytanie: Co oznacza koszt CPM?

CPM (cost per mille ) oznacza koszt zakupu tysiąca odsłon reklamy.

Co to jest reklama targetowana?

Reklama targetowana to reklama emitowana wg określonych kryteriów (targetów) . W chwili obecnej istnieje możliwość targetowania reklamy w odpowiednich godzinach lub dniach, na konkretne sekcje serwisów a także geotargetowania czyli emitowanie reklamy w ramach określonego województwa bądź miasta. Dobrze zawężona reklama podwyższa skuteczność kampanii.

 

DLA WYDAWCY

Dlaczego warto współpracować z Ad-vice jako wydawca? 

Współpracujemy z największymi reklamodawcami (domy mediowe, agencje i Klienci bezpośredni) co 
pozwala nam na zdobycie kampanii od reklamodawców dla wydawców którzy bezpośrednio sami nie byliby w stanie ich zdobyć. 


Kiedy zobaczę pierwsze reklamy? 

Kampanie zasięgowe (RON) powinny się pojawić w niedługim czasie po poprawnym zaimplementowaniu kodów. Ze względu na planowanie kampanii z wyprzedzeniem kilkumiesięcznym, na pierwsze kampanie dedykowane trzeba zazwyczaj poczekać kilka miesięcy od momentu podpisania umowy. 


Mam serwis internetowy jak go zgłosić? 

W celu dołączenia do grupy wydawców sieci Ad-vice skontaktuj się z nami wysyłając zgłoszenie swojego serwisu pisząc na adres witryny@ad-vice.pl

Pamiętaj aby zgłoszenie zawierało:
•    dane kontaktowe
•    adres serwisu
•    liczbę unikalnych użytkowników w ciągu 1 miesiąca
•    liczbę odsłon w ciągu 1 miesiąca
•    krótki opis tematyki serwisu


Ile trwa rozpatrywanie zgłoszenia serwisu do sieci i według jakich kryteriów się ono odbywa? 

Ważnym aspektem przyjęcia są statystyki odwiedzalności serwisu aczkolwiek każde zgłoszenie jest rozpatrywane indywidualnie. Jeśli chodzi o próg statystyk poniżej którego nie przyjmujemy serwisów to nie posiadamy takowego, witryny wielotematyczne które są kierowane do większej rzeszy użytkowników będą mieć większe oczekiwania co do statystyk niż witryny które skupiają się na specjalistycznych, wąskich zagadnieniach. Poza statystykami ważnym aspektem jest również jakościowa, unikalna treść na serwisie.

Czy ponoszę jakieś koszty z tytułu pozyskiwania klientów przez Waszą sieć? 

Jeśli chodzi o kwestię rozliczania to nasza sieć pobiera prowizję z kampanii reklamowych przeprowadzonych na witrynie i jest to jedyny "koszt" jaki ponosi wydawca.

Co oznaczają ceny Rate Card? 

Ceny Rate Card są to ceny nie obejmujące rabatów agencyjnych oraz naszej prowizji.
Czy mam wpływ na wysokość stawek emitowanych na moim serwisie? 

Wydawca ma prawo określić minimalny próg stawki kampanii zasięgowych na jakie wyraża zgodę, poniżej wyznaczonego progu nie będziemy emitować reklam. Należy pamiętać jednak że im wyższy taki próg tym liczba możliwych kampanii się zmniejsza. W razie potrzeby służymy naszym doświadczeniem w ustaleniu optymalnych warunków dla współpracy żeby osiągnąć jak najwyższy przychód. 

Na jakie dodatkowe korzyści oprócz przychodów z kampanii mogę liczyć współpracując z Wami? 

Nawiązując współpracę chcemy oprócz pozyskiwania reklamodawców dla Państwa, aktywnie wspierać Was swoim doświadczeniem oraz narzędziami (GemiusTraffic, Megapanel, SMART adserwer). Aspekt zysków z kampanii jest owszem ważny ale my również stawiamy na rozwój naszych wydawców, poprzez dostarczanie na prośbę dodatkowych statystyk oraz analiz np.: konkurencyjnych serwisów. 

Czy muszę wstawić wszystkie formy reklamowe w swój serwis współpracując z Państwem? 

Negocjując współpracę jesteśmy otwarci na negocjacje i sugestie ze strony wydawcy w przypadku wyboru form reklamowych. Do żadnych nie zmuszamy. To wydawca określa na jakie formy reklamowe wyraża zgodę oraz może ewentualnie wprowadzić obostrzenie w postaci minimalnego CPM za kampanie zasięgowe tak aby być w pełni usatysfakcjonowanym ze współpracy z nami. Oczywiście im mniej obostrzeń tym mamy więcej możliwości w rozmowach z klientem i dzięki temu efektywniej możemy planować udostępnioną powierzchnię. 

Jak wygląda rozliczenie z Wami? 

Raport rozliczenia miesięcznych kampanii na serwisie zostaje przesyłany do 7 dnia następnego miesiąca w stosunku którego dany raport obejmuje. W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej prosimy o wystawienie faktury Vat oraz przesłanie jej na adres naszej firmy. Cenimy sobie wygodne rozwiązania tak więc honorujemy wysłanie faktury mailem w formacie PDF. Płatność faktury następuje w przeciągu 14 dni. 

W przypadku osób które pracują z nami na zasadach umowy zlecenia (nie prowadzą działalności gospodarczej) rozliczenie należności następuje gdy zebrana kwota przekracza 200 zł. Wystawiany jest wtedy rachunek który prosimy o podpisanie i wysłanie do nas na adres biura. Na podstawie takiego dokumentu dokonujemy płatności w ciągu 7 dni.

Początek

SŁOWNIK

Adserwer

System informatyczny pozwalający na organizację, zarządzanie, monitorowanie i nadzorowanie emisji bannerów reklamowych na witrynach internetowych. Umożliwia również generowanie raportów z wynikami kampanii oraz ich szerszą analizę.

Affinity Index (AF)

Jest to dopasowanie użytkowników grupy celowej na wybranej witrynie w stosunku do dopasowania polskich użytkowników grupy celowej w całym internecie. Wartość indeksu powyżej 100 oznacza nadreprezentację grupy docelowej wśród użytkowników danego serwisu.

Baner reklamowy

Graficzna forma przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, będąca odnośnikiem do strony reklamowanego produktu. Baner może przybierać różne wielkości i kształty oraz być w formie statycznej (jpg) lub animowanej (swf).

Capping

To ograniczenie ilości kontaktów jednego użytkownika z daną reklamą; na przykład capping=3 oznacza, że dany użytkownik zobaczy reklamę maksymalnie 3 razy.

Cookie

Jest to niewielki plik tekstowy zapisywany na dysku komputera użytkownika w momencie odwiedzania danej strony internetowej, pozwalający na jego identyfikację.

CPA (Cost Per Action)

To opłata za określone działania – np. rejestrację, wypełnienie formularza  bądź zamówienie konkretnego produktu na stronie klienta.

CPC (Cost Per Click)

To opłata za każde kliknięcie w reklamę wygenerowane w trakcie trwania kampanii.

CPM (Cost Per Mille)

Jest to koszt emisji 1000 odsłon reklamy.

CTR (Click Through Ratio)

To wskaźnik określający, jaki procent użytkowników kliknął w zaprezentowaną mu formę reklamową. CTR oblicza się w następujący sposób = liczba kliknięć w reklamę internetową / liczba odsłon reklamy internetowej.

Częstotliwość (ang. frequency)

to średnia ilość kontaktów użytkownika z reklamą internetową w określonym czasie.

Emisja (ang. Impression, page view)

To wyświetlenie banera reklamowego.

FF (Flat Fee)

Jest to model zakupu powierzchni. Reklamodawca płaci za czas, w którym emitowana jest jego reklama. Taka forma rozliczenia emisji jest charakterystyczna dla kampanii wizerunkowych.

Geotargetowanie

Polega na skierowaniu emisji reklamy  do użytkowników w danym rejonie geograficznym. System rozpoznaje użytkownika na podstawie jego adresu IP.

Rich Media

W ten sposób określa się typ reklamy internetowej łączący wiele form, jak animacja, film, dźwięk, interakcja z użytkownikiem - możliwość wpływania przez niego na przebieg akcji. przykładem reklamy typu rich media są gry lub bannery wykonane w technologii Macromedia Flash.

ROC (Run On Category)

To emisja reklamy na witrynach należących do danej kategorii tematycznej.

RON (Run On Network)

To emisja reklamy w całej sieci – czyli na większości witryn z portfolio.

ROS (Run On Site)

To emisja reklamy na wszystkich podstronach konkretnej witryny czyli reklama dedykowana na danej witrynie.

Użytkownik Realny (RU - Real User)

To użytkownik, który wykonał w danym miesiącu co najmniej jedną odsłonę; liczba real users estymowana jest na podstawie dwóch badań prowadzonych przez dwa instytuty badawcze Gemius S.A. oraz SMG/KRC MillwardBrown.

Użytkownik Unikalny (UU – Unique User)

To użytkownik odwiedzający określony serwis w pewnym przedziale czasowym; liczba unique users tylko w przybliżeniu odpowiada liczbie internautów odwiedzających stronę i opiera się na liczbie aktywnych cookies. Jedna osoba przebywająca na witrynie za pomocą komputera np. w pracy oraz komputera domowego jest zliczana jako dwóch unikalnych użytkowników.

Wizyta

Jest to seria odsłon na danej witrynie, pomiędzy którymi nie wystąpiła przerwa dłuższa niż 30 minut.

Początek